• Piet Dieleman
  • bekijk video

    Rotterdam

    Piet Dieleman projecteert in Rotterdam zijn derde in de reeks van animaties met stip op de muur van een loods. Het begon met één bewegende stip op een geribbelde garagedeur in het oude centrum van Vlissingen. In Breda een animatie waarin stippen zich binnen het kader van een stenen muur bewogen, in een loop, hoog en groot geprojecteerd. Nu is het een horizontaal bewegende animatie met stip. De vorm is de taal die hij hanteert. Geeft inhoud aan de locatie. Maar even zo goed geeft de locatie, zeker op deze plek tegen deze specifieke muur in deze smalle straat, inhoud aan de vorm. Deze videofilm is horizontaal en breed te bekijken.

    Breda

    Was het in Vlissingen één bewegende stip waarmee Piet Dieleman de passant wist te boeien met zijn projectie bij, Silent Movements in Breda laat hij een animatie zien van zeven stippen die bewegen. Ditmaal niet op een geribbelde garagedeur, maar op de stenen muur van de zijgevel van een pand. Hij eist de ruimte op voor een werk waarin de vorm de taal is die hij hanteert. De keuze voor de cirkel is tevens de keuze voor een niet verhalend werk. Plaats is de drager, deelname aan dit project kader. Als beschouwer kijk je naar iets waarvan je wel weet wat het is, maar Dieleman laat je opnieuw kijken. Geeft inhoud aan een locatie die er voorheen niet was en waarbij meerdere oplossingen mogelijk lijken. Hij stelt vragen die tevens het antwoord zijn.

    Vlissingen

    Piet Dieleman lokaliseert een plek in de openbare ruimte met animatie. Je ziet wat je ziet. Hij streeft naar licht en helderheid. De plek is drager, de ruimte denkbeeldig kader. Hij gebruikt de ruimte, eist de plek op voor zijn manifest. Je kijkt naar iets waarvan je als toeschouwer wel weet wat het is maar Dieleman laat je opnieuw kijken, geeft inhoud aan de locatie die er voorheen niet was. Meerdere oplossingen lijken hierin mogelijk. Hij stelt vragen die tevens het antwoord zijn. De animatie van een cirkel op de geribbelde deur van een garage (Vlissingen) heeft iets speels. De keuze voor de cirkelvorm leidt hier tot een niet verhalend werk. Wat Dieleman betreft is deelname aan dit project en het project zelf al kader. Als toeschouwer maak je deel uit deze mentale fragmenten.